Sunday, December 5, 2010

~~menariknya bunga api~~


salam hujung minggu kalian semua.hari ini di kl cuaca baik sekali. awan kebiru biruan. baru habis menonton melodi yang diselang selangkan dengan channal channel 55o (astro. national geo. wild). sekarang dah jarang tengok melodi, x tau sebab apa. mungkin dah bosan dengan gosip2 begitu. rancangan2 gosip dah makin bertambah. jadi x der apa yang kiter x tau. blog sendiri dah banyak cerita pasal gosip. mungkin disebabkan jarang mengadap tv, maka aku kurang untuk menonton rancangan sebegitu. masing2 ada andaian dan pendapat yang tersendiri. heeee....




semalam, tengah syok2 menonton, tiba2 ader terdengar bunyi letupan. boom... boom... kepek3... bunyi apakah itu? tidak mungkin letupan korea sampai ke malaysia, atau pun sudah khiamat ( sangat menipu, nmpk sangt x cukup ilmu ag. ia hnya berlaku hari jumaat sahaja). eceheceh... gurau jer. sebenarnya bunga api yang meletup letup 2.sekian.caitt... kasi confius semua orang aja adik manis.




mungkin semalam mereka2 ini celebrate birthday atok mereka yg ke-100 ( kebanyakan atok mesti jadi askar zaman muda2) ataupun celebrate kucing mereka yang berjaya melahirkan kembar 4 5 ataupun celebrate parti buih. ish ape ni... berbau luc. .banyak la kau punya andaian.
enough!!!!!!!!!... sampai sekarang x terjawab.





mai ni nak share sikit pasal fakta dan sejarah bunga api ni.Bunga api telah dicipta oleh orang Cina purba pada kurun ke-12 untuk menghalau roh-roh jahat, dimana ianya direka melalui penambahbaikan ubat bedil Cina. Pertunjukan bunga api dianggap penting kepada kaum Cina apabila ianya digunakan sehingga sekarang iaitu melalui sambutan Tahun Baru Cina, dan sambutan perayaan Kuih Bulan. Negara Cina merupakan pembekal dan pengeksport utama bunga api di dunia. Bunga api menghasilkan empat kesan utama: bunyi, api/cahaya yang berwarna, asap dan bahan terapung (seperti konfeti) melalui pembakaran bahan-bahan tertentu seperti serbuk letupan, sulfur dan pelbagai jenis bahan kimia yang lain.



Oleh kerana bunga api menghasilkan asap beracun yang berupaya mencemarkan alam sekitar dan mencederakan orang lain, perdebatan mengenainya dibincangkan seluruh dunia. Info ini di petik dari wikipedia ( tidak diiktiraf untuk mana2 kajian projek sarjana muda dan sebagainya). ini sekadar ilmu pengetahuan untuk anda semua.
















sekian





.............................................

3 comments:

U.Y.A said...

nk psng bunga api time kawin nnti..belanja!!

.mazLyna. said...

hahahahahhahaa... boleh.. k.uya punye pasal.. kiter buat meriam.. bile pengantin sampai.. kasi letup itu meriam buluh.. hoho~~

Syazwan Nizam said...

BUNGA API... TERINGAT DI ISTANA ABU BAKAR,....

Related Posts with Thumbnails